GP Japan

F1 Grand Prix van Japan

De F1 Grand Prix van Japan heeft sinds 1986 een vaste spot op de racekalender van FIA. Het is de vierde race die dit jaar wordt afgewerkt, nadat de coureurs afreizen vanuit Australië. 

Nederlands ontwerp

Het Land van de Rijzende Zon biedt met het Suzuka International Racing Course één van de meest populaire races in de F1 GP, mede dankzij de flow van het legendarische F1 circuit dat ontworpen is door de Nederlander John Hugenholtz. Deze ontwerper ontwierp ook het circuit in Zandvoort. F1 coureurs zijn dol op de mogelijkheden die het Japanse racecircuit hen biedt. Het circuit wordt ook wel kortweg Suzuka Circuit genoemd, genoemd naar de gelijknamige stad waarin de omloop is gelegen. Oorspronkelijk was het F1 GP circuit een testcircuit van Honda-oprichter Soichiri Honda. Jarenlang moest Suzuka de Grand Prix van Japan delen met Fuji, sinds 2009 is de baan de enige gastheer voor de Formule 1.

Tijden GP Japan

Net zoals de Grand Prix van Australië is ook deze Grand Prix een beproeving voor Nederlandse kijkers. De eerste vrije training vindt plaats in de nacht van donderdag op vrijdag 5 april om 4:30 uur. Om de kwalificatie en de race zelf van begin tot einde te kunnen zien, moeten de Nederlandse kijkers doen alsof het een normale werkdag is. De starttijd op zaterdag voor de kwalificatie is 8.00 uur in de ochtend. De stoplichten voor de start van de daadwerkelijke reis springen op 7 april om 7 uur 's ochtends Nederlandse tijd op groen. Vrijdag 5 april
  • Vrije training 1: 04:30u
  • Vrije training 2: 08:00u
Zaterdag 6 april
  • Vrije training 3: 04:30u
  • Kwalificatie: 08:00u
Zondag 7 april
  • Grand Prix: 07:00u
promotional image

Design van een 8

53 rondjes van 5.807 kilometer moeten de coureurs in Japan maken. Onder de fraaie designelementen van de baan valt meteen de vorm op. Het Suzuka Circuit is gevormd als het getal 8, waarbij een deel van het circuit over het andere deel heen loopt. Daarnaast kent het architectonisch hoogstandje van Hugenholtz nog meer fraaie elementen. Coureurs nemen de bochten als de Esses, de Spoon en de 130R met een aanzienlijk tempo en op de rechte stukken is het mogelijk imposante topsnelheden te halen. Het is raadzaam wel even te temporiseren bij haarspeldbocht 11. Vroeger werd de race altijd aan het einde van de F1 GP racekalender gepland, waardoor er in Japan veel kampioenschappen zijn beslist. Twee van de meest memorabele momenten uit de race geschiedenis speelden zich af tijdens de races van 1989 en 1990. Tijdens de race van 1989 reden Ayrton Senna en Alain Prost elkaar van de baan. Senna kon zijn weg hervatten na een pitstop en kwam als winnaar over de finish. Een half uur na de race werd hij gediskwalificeerd, waardoor Prost de wereldtitel alsnog won. Het volgende jaar reden de twee rivalen elkaar opnieuw van de baan. Deze keer was het in het voordeel van Senna, die voor de tweede keer wereldkampioen werd. De geschiedenis van Suzuka is er eentje, waarin ook een zwarte bladzijde is opgenomen, alhoewel het de sport ook meteen iets goeds heeft gebracht. Een vitaal ongeluk van Fransman Jules Bianchi, het eerste fatale ongeluk voor een Formule 1-coureur sinds de dood van Ayrton Senna in 1994, leidde tot een diepgravend onderzoek en de uiteindelijke introductie van het halo-veiligheidssysteem. 

Max Verstappen in de GP Japan

De ster van Max Verstappen in Japan is rijzende. Het lijkt erop alsof de drievoudig wereldkampioen helemaal niets fout kan doen op het Suzuka Circuit. In 2022 werd Verstappen op dit circuit voor de tweede keer in zijn loopbaan F1 GP wereldkampioen. De afgelopen twee seizoenen werd de Nederlander soeverein eerste bij de race. Het zal hem wel steken dat het baanrecord nog steeds op naam staat van Lewis Hamilton. In 2019 kwam de Brit hier tot een rondje 1:30.983, Duitser Michael Schumacher won Suzuka het meest vaak. Zes keer triomfeerde hij in Japan.
Circuits