F1 Grand Prix van Australië
Jarenlang (tussen 2011 en 2019) vormde de Grand Prix van Australië de opening van het nieuwe F1-seizoen. Die status heeft het allang niet meer. Het Albert Park Circuit, zo'n drie kilometer gelegen ten zuiden van het stadscentrum van Melbourne, is dit seizoen als derde aan de beurt voor de F1 GP. Na de Grand Prix van Saoedi-Arabië krijgen de coureurs een week rust om naar Down Under te vliegen en daar te acclimatiseren voor de Australische Grand Prix. Gaat Red Bull voor drie op een rij?
Betting tips Grand Prix van Australië: Verstappen specials
Ook voor de Grand Prix van Australië zien we grote kansen voor winnende weddenschappen op Max Verstappen. Een voorspelling dat de Nederlander ook de derde race van het seizoen gaat winnen, is met odds van 1.18 misschien niet de meest lucratieve bet in ons sportsbook, maar voor spelers die conservatief willen spelen wellicht wel een interessante. Spelers die wat meer risico willen nemen, kunnen één van de volgende tips selecteren voor wat meer rendement op hun inzet.
- Tip 1: Verstappen wint kwalificatie met een marge van minimaal 0.25 seconden: Ja (odds. 2.77)
- Tip 2: Verstappen wint kwalificatie, wint race en rijdt snelste ronde: Ja (odds 2.77)
- Tip 3: Verstappen maakt de snelste pitstop: Ja (odds 3.50)
Australië Grand Prix 2024 Race
De rust is nog altijd niet helemaal teruggekeerd in het team van Red Bull Racing, maar daar lijden de prestaties niet onder. In de eerste twee Grand Prix van het seizoen was de regerend kampioen ijzersterk. Het team boekte het twee gemakkelijke één-tweetjes. In Australië hoopt de concurrentie het Verstappen en co wat moeilijker te maken.
Ondanks dat het sportief crescendo gaat bij het Engels/Oostenrijkse team, gebeurt er achter de schermen van alles. Zaken waar vooral de roddelrubrieken op internet en de Britse boulevardpers van smullen. Het zorgt voor onrust in het team. Er lijken twee kampen te zijn ontstaan. Het kamp rondom teambaas Christian Horner met daarin ontwerper Adrian Newey staat tegenover het kamp rondom motorsport adviseur Helmut Marko. In dit kamp vinden we ook Max Verstappen.
De situatie moet snel beter worden wil deze niet escaleren. Verstappen wordt al in verband gebracht met een overstap naar het team van Mercedes. Laat het maar over aan de teambaas aldaar, Toto Wolff, om nog wat extra olie op het vuur te gooien.
Vooralsnog ligt Verstappen ‘gewoon’ op koers voor zijn vierde opeenvolgende wereldtitel. De Nederlander beschikt met de Red Bull RB20 over een fenomenale raceauto. Met name Ferrari kan Verstappen tijdens de kwalificatie wel enigszins bijhouden. De Scuderia is echter kansloos in de race.
Voor de Grand Prix van Australië houdt men bij Red Bull Racing enige slag om de arm als het gaat om de prestaties. Het asfalt dat in het Albert Park in Melbourne ligt, is heel ander asfalt dan men in Bahrein en Saoedi-Arabië onder de wielen kreeg. In Albert Park gaat de race over een volledig stratencircuit. Dat zou andere teams wel eens beter kunnen liggen dan Red Bull, zo redeneert men.
Grand Prix van Australië
De Grand Prix van Australië wordt verreden op een stratencircuit door Albert Park. De baan heeft een lengte van 5,3 kilometer en telt veertien bochten. 77% van de ronde wordt vol gas gereden. De coureurs schakelen gemiddeld tussen de 46 en 56 keer per ronde op dit circuit. De race wordt verreden over 58 ronden, wat de totale afstand van de race op iets meer dan 307 kilometer brengt.
In vogelvlucht door de geschiedenis van de Grand Prix van Australië
De Grand Prix van Australië was jarenlang de openingsronde van het wereldkampioenschap Formule 1. De race wordt sinds 1996 verreden in het Albert Park in Melbourne. In het verleden werd de race gekend door grote ongelukken en verrassende prestaties.
In de tijd dat een Formule 1-auto nog wel eens uitviel met een technisch mankement of een geplofte motor, konden kleinere teams al in het begin van het seizoen punten scoren. Zo werd thuisrijder Mark Webber in 2002 in zijn debuut race vijfde in een Minardi, jarenlang het kleinste team van de grid. De Fin Mika Salo slaagde er in om een punt te pakken in de eerste Grand Prix van het megalomane Formule 1-project van Toyota.
Grote ongelukken waren er onder andere voor Ralf Schumacher. De Duitser werd na de start van de race in 2002 gelanceerd. De Williams van Schumacher ging over het achterwiel van Ferrari-coureur Rubens Barrichello. Een jaar eerder was het juist Schumacher Jacques Villeneuve in zijn BAR-Honda lanceerde. De Canadees crashte hard in de hekken rondom de baan.
Het laatste echt grote ongeluk in Australië gebeurde in 2016. Haas-coureur Esteban Gutierrez stuurde bij het afremmen voor een bocht wat naar links. Daar wilde Fernando Alonso echter net een inhaalpoging wagen. Alonso werd over het achterwiel van de Haas gelanceerd. Zijn McLaren maakte enkele salto’s alvorens hij tegen de hekken tot stilstand kwam.
Zo spectaculair is de Grand Prix de afgelopen jaren niet geweest. Vorig seizoen was het business as usual voor Red Bull Racing. Max Verstappen won de race, Lewis Hamilton werd tweede en de laatste podiumplaats ging naar Fernando Alonso, die dit keer de finish wel haalde.
Starttijden GP Australië
Dit jaar vindt de Grand Prix van Australië plaats in het weekend van 22 maart tot en met 24 maart 2024 en is het de derde race op de Formule 1-kalender. Dat betekent dat de GP in Australië begint op een tijdstip wat voor ons als 'vroeg' wordt gezien. Aangezien de GP van Australië aan de andere kant van de wereld wordt gereden, is het voor de Nederlandse kijkers een beproeving de F1 GP te kijken.
De eerste vrije training vindt plaats in de nacht van donderdag op vrijdag 22 maart om 2:30 uur. Om de kwalificatie en de race zelf van begin tot einde te kunnen zien, moeten de Nederlandse kijkers vroeg op. De starttijd op zowel zaterdag als zondag is 6:00 uur in de ochtend.
Vrijdag 22 maart - Vrije training 1: 02:30u
- Vrije training 2: 06:00u
Zaterdag 23 maart- Vrije training 3: 02:30u
- Kwalificatie: 06:00u
Zondag 24 maart
Verreden sinds 1985
De Grand Prix van Australië wordt sinds 1985 verreden met een kleine onderbreking vanwege de coronapandemie in 2020 en 2021. Tot en met 1995 gebeurt dat op het circuit van Adelaide. Het semi-stratenpark van Albert Park Circuit wordt sinds 1996 gebruikt voor F1 GP races. De baan in Australië is 5,278 kilometer lang en er moeten 58 rondes worden afgelegd, voordat de checkered flag tevoorschijn wordt getoverd. 400 duizend bezoekers bezoeken het evenement.
Albert Park Street Circuit ligt contractueel tot en met 2035 vast op de racekalender. Het traject van Albert Park heeft maar lastig grip, omdat het de rest van het jaar niet wordt gebruikt. Het semi-stratencircuit is erg snel, maar niet erg geschikt voor inhaalmanoeuvres. Veertien bochten moeten de coureurs nemen tussen start en finish. Australië staat berucht om enkele zware crashes. Dat het wel eens ernstig mis kan gaan weten we nog uit 2001. Jacques Villeneuve klapte toen met hoge snelheid achterop bij Ralf Schumacher, waarbij een marshal dodelijk werd getroffen in de borst. Aanpassingen
Het circuit in Australië is na 2022 op verschillende plekken aangepast, waardoor het inhalen wordt bevorderd. Het is de derde keer dat de coureurs de baan op gaan onder dit nieuwe gesternte. Het circuit is nog steeds niet bijzonder technisch. Wellicht door zijn eenvoud levert het circuit regelmatig spectaculaire races op.
De Australiërs kennen hun pappenheimers, want enkele bochten zijn vernoemd naar toonaangevende Formule 1-kampioenen. Down Under geeft onder andere hommage aan Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna en Niki Lauda. Bijzonder is dat er naar Michael Schumacher nog geen bocht is vernoemd. De Duitser is met vier zeges de recordhouder in Australië.
Max Verstappen in GP Australië
Max Verstappen heeft nog geen groot track record om op terug te kijken Down Under. In 2023 won de drievoudig wereldkampioen F1 racing voor het eerst in Australië. Het was overwinning nummer 37 uit zijn F1 loopbaan. Dankzij meerdere herstarts en rode vlaggen duurde de race langer dan gebruikelijk, maar het lukt de Nederlander om voor Lewis Hamilton en Fernando Alonso te eindigen. Acht coureurs vielen uit door technische problemen of crashes.
Max Verstappen heeft al van jongs af aan goede herinneringen aan Australië. Op 15 maart 2015 maakte hij zijn Formule 1-debuut tijdens de race van de GP van Australië in Melbourne in de Toro Rosso STR10.